วันอังคารที่ 30 ตุลาคม พ.ศ. 2561

งานวิจัยการพัฒนาทักษะการเขียนตามแนวการสอนแบบอรรถฐาน Genre-based Approach


ชื่อเรื่อง                     การพัฒนาทักษะการเขียนภาษาอังกฤษตามแนวการสอนแบบอรรฐาน
                              ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1โรงเรียนแนงมุดวิทยาสำนักงานเขต
พื้นที่การศึกษามัธยมศึกษาเขต 33 จังหวัดสุรินทร์
                             The Development of English Writing Ability based on Genre- based Approach
                   of Mattayomsuksa I Students of Neangmudwittaya School under
                   Secondary Education Service Area 33 in Surin Province
ผู้วิจัย                       นายธนากร  ทองนำ
ปีที่พิมพ์                    2561

บทคัดย่อ
          การวิจัยครั้งนี้มีจุดประสงค์เพื่อ ศึกษาเปรียบเทียบความสามรถด้านการเขียนภาษาอังกฤษของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 ที่เรียนตามแนวการสอนแบบอรรถฐานก่อนเรียนและหลังเรียน ศึกษาเจตคติต่อการสอนทักษะเขียนภาษาอังกฤษตามแนวการสอนแบบอรรถฐานของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 โรงเรียนแนงมุดวิทยา อำเภอกาบเชิง จังหวัดสุรินทร์
          กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยเป็นนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 โรงเรียนแนงมุดวิทยา อำเภอกาบเชิง จังหวัดสุรินทร์ สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษาเขต 33 ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2560 จำนวน 30 คน โดยใช้วิธีเลือกกลุ่มตัวอย่างแบบกลุ่ม แบบแผนการวิจัยเป็นการวิจัยเชิงทดลองแบบกลุ่มเดียวสอบก่อนเรียนและหลังเรียนเครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยประกอบด้วย แผนการจัดการเรียนรู้ทักษะการเขียนภาษาอังกฤษตามแนวการสอนแบบอรรถฐาน จำนวน 6 แผน แบบทดสอบวัดทักษะการเขียนภาษาอังกฤษก่อนเรียนและหลังเรียน และแบบวัดเจตคติต่อการสอนทักษะการเขียนตามแนวการสอนแบบอรรถฐาน การดำเนินการทดลองใช้ระยะเวลา รวม 20ชั่วโมง วิเคราะห์ข้อมูลโดยการหาค่าเฉลี่ย ค่าร้อยละ ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และทดสอบค่าทีแบบไม่เป็นอิสระต่อกัน ผลการวิจัยสรุปได้ดังนี้
          1. นักเรียนมีคะแนนการเขียนภาษาอังกฤษก่อนเรียนเฉลี่ยร้อยละ 36.90 และหลังเรียนเฉลี่ยร้อยละ 71.30 เมื่อทดสอบความแตกต่างของค่าเฉลี่ยพบว่านักเรียนมีความสามารถในการเขียนภาษาอังกฤษโดยการสอนเขียนตามแนวการสอนแบบอรรถฐานหลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05
          2. นักเรียนมีเจตคติที่ดีต่อการสอนทักษะการเขียนภาษาอังกฤษตามแนวการสอนแบบอรรถฐานอยู่ในระดับค่อนข้างดี



Title                       The Development of Writing Ability based on Genre- based Approach
                     of Mattayomsuksa I Students of NeangmudWittaya School
                     under Secondary Education Service Area 33 in Surin Province
Researcher               Mr. Thanakorn Thongnam
Academic Year          2017

Abstract
          The purpose of this research were to study and compare the English writing ability  of Mattayomsuksa 1 students before and after the instruction based on Genre-based approach and to study the student’s attitude towards teaching English writing based on Genre-based approach.
The sample group consisted of 30 Mattayomsuksa 1 students at Neangmudwittaya school under Secondary Education Service Area 33 in Surin Province,  in the second semester of academic year 2017 selected by group sampling (cluster). The design of this research was a one group pretest - posttest design.
The research materials were 6 lesson plans, an English writing ability test and an attitude evaluation form. The experiment lasted 20 hours. The mean, percentage, standard deviation and t-test for dependent samples were employed to analyze data. The finding of this research were as follows :
1. The students’ pretest and posttest English writing ability score 36.90 and 71.30 respectively. The students’ writing ability was found significantly different at 0.05 level.    The mean score of the posttest were higher than that of the prettest.
2. The student’s attitude towards teaching English writing based on Genre-based approach was at a good level.


ตัวอย่างเครื่องมือวิจัย
บทอ่านประกอบแผนการจัดการเรียนรู้
                                                     My daily routine
It seems my life is always very full of activities but I still enjoy myself everyday. In the morning from Monday to Friday, I get up at 6 o’clock. After breakfast, I go to school by bicycle. It takes me about 20 minutes from my house to my school. I usually study at school until 15:30 p.m. and then I play football with my friends before returning home. I always get home in time for dinner at 7:00 p.m. After dinner, while my parents are watching television in the living-room, I read books or do my homework in my room. I go to bed about 10 o’clock.  On Saturday mornings, I get up later than usual. Then I often go shopping downtown with my friends. On Saturday, I stay at home reading books and listening to music. I am happy with every day of my life.


ใบงานที่ 1 แบบฝึกหัดเกี่ยวกับโครงสร้างทางไวยากรณ์
Read the following sentences and correct the mistakes.
1. I got up at 6.00 p.m.                   ……………………………………………….………….…………………
2. I go to school with bicycle.           ……………………………………………………………….…….…….
3. I playing football by my friends.    ………………………………….…………………………………….…..
4. I read books and doing my homework.     ………………………………………………..….……...….
5. I go often shopping on Saturday.    …………………………………………………………………..……..

ใบงานที่ 2 แบบฝึกหัดการวิเคราะห์อรรถลักษณะของงานเขียน
Study the paragraph and all things in it, then answer the following question
1. What’s the writer purpose in writing this paragraph?
……………………………………………………………………………………………………………………………..
2. How many parts can you divide the content in this paragraph? What the function of each part?
……………………………………………………………………………………………………………………..
3. What is the topic sentence of this paragraph?
…………………………………………………………………………………………………………….…………

4. Find transition words in the paragraph that show a time relationship.
……………………………………………………………………………………………………………......…….
5. Which type of tense is used in this writing?
………………………………………………………………………………………………………………...……
ใบงานที่ 3 ให้ผู้เรียนแต่ละกลุ่มร่วมกันผลิตงานเขียน
         
My daily routine 
      …………………………………………………………………………………………………………………….
   ……………………………………………………………………………………………………………….……….
    ……………………………………………………………………………………………………………..……….
    ……………………………………………………………………………………………………………..……….
    ………………………………………………………………………………………………………………..……
    


ใบงานที่ 4 ใบงานสำหรับผู้เรียนแต่ละคน



My daily routine 
  …………………………………………………………………………………………………………………………………………
   …………………………………………………………………………………………………………………………………………
    ……………………………………………………………………………………………………………………………..…………
    ………………………………………………………………………………………………………………………………..………
    ………………………………………………………………………………………………………………………………………
    


1 ความคิดเห็น:

English learning Resource : English around the world by Nas Daily

  Facebook: Nas Daily Youtube: Nas Daily This is one of Nas Daily video I picked to design the lesson plan for my students as it is approp...